Att stoppa en Porsche motor i en folka är en sak, men varför stoppa en 1200:a i en 356 Carrera GS Speedster från 1956? Tom Bruch från Iowa gjorde det, men så är det också en man som älskar att experimentera med teknik.
Tom köpte bilen 1962 och med den följde två Carrerafyror i delar. Han hade varken pengar, eller kunskap, att få ihop de komplicerade motorerna (och då skall vi veta att han ändå var Iowas främste Porsche mekaniker vid den tiden), så när han beslutade sig för att börja tävla var det i Bonnevilles 1250 cc klass. Utgångspunkten var ett pre-A block av typ 506 (i princip ett 30-hästars block alltså). Cylindrarna på 77 mm plockades från VW, vilket gav 1192 cc med 64 mm veven.
Han provade både med Porsche och Okrasa-toppar och fann att de sistnämnda fungerade bäst. Förgasarna fick utstå mycket experimenterande. Bäst verkar det gått med rejält modifierade Solex 32 PBIC. Halsringarna plockades bort helt och trattar byggdes av modifierade aluminiummuggar. Försöket med fyra 28 PCI förgasare blev dock inte så lyckat.
I början använde Tom den klassiska Isky 2J kammen, men gick sedan över till en Crower kam. Nästa steg var att börja göra egna profiler med bandslipen. Han byggde också en mycket rudimentär flödesbänk i garaget för att testa teorierna. I efterhand konstaterar han att det blev för mycket fokus på insugsidan. Avgassidan lämnades orörd, han körde hela tiden med samma stingerpipe-försedda 4-1 extraktorgrenrör.
Som snabbast körde Tom under 1967 års Bonneville. Det blev 110 mph, ett rekord som kom att hålla i nästan 15 år. Efter att tävlingarna året efter regnat bort så tröttnade han och lade hjälmen på hyllan. 40 år senare skulle han göra comeback som motorbyggare i Bonneville sammanhang, då med en turboladdad 30-hästare. Men, det är en helt annan historia.
Källa: Porsche 356 Registry vol 25 no 4, 2001 och http://saltflats.com/36_HP.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar