tisdag 11 februari 2014

Fyra vägar till bättre flås

I ett tidigare inlägg konstaterades att 32 mm är rätt förgasarstorlek för S-Ghian. Vill man åstadkomma det idag, 2014, anser jag att det finns fyra huvudvägar:

1. Den enkla vägen
Den som vill ha det enkelt köper Wolfsburg West kompletta kit med toppar, förgasare, insug och länkage. Allt kopierat från 50-talets Okrasa-kit.

2. Den hemkörda vägen
Bengt Holmén saluför egengjutna insug som binder samman originaltopparna med Solex 32 PICB/PBIC/PBJ förgasare. Sedan är det bara att följa instruktionerna i 10 hästar till tråden för att få upp flåset i originaltopparna

3. Den historiskt korrekta vägen
Enda sättet att helt undvika nytillverkade delar är att hitta ett komplett original Okrasa kit, ett Denzel kit, eller byta till Porsche pre-A toppar. Inte det lättaste.

4. Den tekniskt intressanta vägen
Okrasa topparna är som bekant av dubbelportstyp och då är det trevligt om man också har dubbelportsförgasare. Ingen jättestor förbättring, men lite trevligt ändå. Här använder man lämpligast Zenith 32 NDIX som Porsche introducerade 1957. Även här får man vända sig till en entusiast som gjuter själv för att få tag i insug, i det här fallet heter han Stepan G och bor i Tjeckien.

Mitt val
Som ni säkert gissat av bilden gick jag på alternativ fyra. Tekniskt intressant och estetiskt trevligt med lite kortare insug och fysiskt större förgasare.

Efter ett tags letande och samlande har jag nu huvudkomponenterna. Länkage och luftfilter återstår att hitta. Eftersom det skall vara en Karmann Ghia S gäller det att fundera på hur Volkswagen skulle ha löst ekvationen om en så'n bil funnits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar