måndag 17 februari 2014

Ett steg framåt för de roterande delarna

Nu är det dags att presentera de roterande delarna i motorn. Börjar vi uppifrån finner vi en remskiva med lite mindre diameter än originalet. Min tanke är att ta hela systemet med fläkt, 180 W generator och remskivor från en tidig 60-talare. Remskivan är av eftermarknadsmodell och ser ut som en 30-hästars remskiva trots att den har 34 hästarens diameter. Är inte 100% säker på att blandningen funkar, men jag har originaldelarna kvar i reserv.

Vevaxeln är, som tidigare nämnts, Wolfburg Wests Okrasa TSV 1300 replika med 69,5 mm slag. Den är i 4340, har nitrerade lagerlägen, 8-stiftning och motvikter. Allt som en Super 90 vev har alltså. Motvikter må vara överdrivet med tanke på de varvtal jag bygger motorn för, men de följde med på köpet.

Svänghjulet har Hasse Landelius på Piece Performance bearbetat. Förutom den vanliga slipningen har han borrat om det för de 8-stiften. Storlek och stiftdelning är samma som Porsche 356 och Hasse har lämpligt nog en jigg för just detta (från 34 hästaren och framåt använde VW en grövre dimension på stiften). Efter viss tvekan valde jag att lätta svänghjulet lite, mest för att kompensera den tyngre motviktsvevaxeln.

I gammal 50-tals trimlitteratur används ofta uttrycket "Porsche style clutch", med det menas en solfjäderkoppling. Så nu sitter en sådan i 180 mm utförande på plats. Vev, svänghjul och koppling är sambalanserat och måste därför monteras exakt lika varje gång. För att underlätta det så har Hasse stiftat koppling och svänghjul. Vev och svänghjul hamnar alltid rätt mot varandra eftersom Porsche var fiffiga nog att sätta ett av de åtta stiften med offset.

Nämnas bör att det här är första 30-hästaren jag håller på med. Ibland är det inte helt lätt att veta vad som funkar ihop med vad innan man provar. Jag försöker läsa mig till så mycket som möjligt innan jag skaffar delar, men ibland finns det ändå ett osäkerhetsmoment. Nu drar det snart ihop sig till slutmontage av bottendelen, då får vi se om jag tänkt rätt så långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar