I ett tidigare inlägg skrev jag om 50-tals trimsystemet Excam framtaget av svensken Folke Mannerstedt. I mitt diabildsarkiv hittade jag detta foto på en av de få Excam delarna som finns bevarade. Bilden är tagen på Bug Run för drygt 10 år sedan då veteramtrimsveteranen Bengt H visade upp delar av sin samling.
Här ser man "vevaxeln" som ersatte kamaxeln. På vevtapparna red följare på fjäderbelastade stötstänger som sedan petade på en vippa vars form definierade kamprofilen. Denna påverkade i sin tur de vanliga viporna (se principskiss i mitt tidigare inlägg).
Man hade således flyttat kammens funktion upp till topparna, men istället för att, som på en vanlig OHC motor, ha en rem eller kedja som driver en roterande kam i toppen så används här fram och återgående stänger. En av fördelarna sades vara ett mindre slitage på delarna.
Det verkar finnas väldigt få delar bevarade och jag har ännu inte hittat några bevis för Excam motorer som fungerat väl en längre tid. Fler tips mottages gärna.
Fotnot: Den skarpögde noterar Folkes telefonnummer på reklambladet. För yngre läsare kan jag berätta att det varken är direktnumret via företagsväxeln, eller hans NMT mobiltelefonnummer. Före 1964 hade faktiskt hela Stockholm 010 som riktnummer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar