tisdag 25 februari 2014

Strömlinjeformad folkis

Tysken Curt Delfosse från Düsseldorf var en av många som drömde om en egen sportbil efter kriget. Basen för drömmens förverkligande var Volkswagens då tämligen moderna mekanik. Han var inte ensam om den idén, både Denzel och Porsche började på liknande sätt ungefär samtidigt.

När Teknikens Värld presenterar farkosten i nr 13 1949 hade den standard VW komponenter under skalet och sades ha en toppfart på hela 130 km/h. Planer fanns på en starkare motor med fyra förgasare.

Troligtvis blev det inget med den nya motorn. Curt fick nämligen en plötslig längtan efter ett varmare klimat och flyttade därför skyndsamt till Argentina.

Givetvis hade han svårt att hålla sig borta från racerbilar och redan 1952 var han igång igen och tävlade. Den här gången utgick han från en begagnad tävlingsbil i form av en 1947 års Gordini som försågs med en modern 1500 cc motor från Porsche.

Någon i läsekretsen som vet vart bilen på bilden tog vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar