Nu när bloggen hamnat i ett stråk av tävlingsbilar passar det bra att presentera Charles Bettman, från Tappen, N.Y och hans 52:a VW. 1957 vann han totalseger i NASCARs Sports Car Division (NASCAR-SCODA), trots att konkurrenterna hade betydligt mer motorstarka bilar. Tvåa blev en Allard med Cadillac V8:a, trea en Porsche Spyder och fyra en MG med Corvette motor. Bettman blev totalsegrare i fyra av elva tävlingar och vann <1500 cc klassen i samtliga lopp.
Det hela började 1955 när han ställde upp med sin 52:a bubbla. 25 hp motorn hade fått höjt komp och dubbla förgasare, i övrigt inte mycket mer. Han förlorade stort, då de flesta i <1500 cc klassen hade kompressor. Till nästa år köpte han en begagnad Porsche 1500 Super och lät motorn från denna hamna i bubblan. Det året gick bättre med en fjärde plats totalt. Men, Charles var inte nöjd. Bara vinst räknades i hans värld.
Till vinnaråret 1957, modifierade han karossen genom att att bygga om den till en låg tvåsitsig coupé. Motorn krävde dessutom lite omsorg efter en hård säsong. Den återuppbyggdes med ett begagnat VW 30-hp block som grund. Detta fick bearbetas för att få in 74 mm veven och 80 mm cylindrarna från Porschen. Han passade också på att höja kompet och sätta på större förgasare*. Chassiet lämnades tämligen orört, liksom de mekaniska bromsarna.
Men, vad hände då med bilen som blev plundrad på sin motor? Jo, Charles försåg Porsche 356:an med 25 hp motorn från VW'n och kompletterade med en kompressor. Detta fick därefter bli hans bruksbil. En praktisk lösning.
Källa: Foreign Car Guide June 1958
*Så står det. Men, en Porsche 1500 Super hade redan Solex PBIC 40:or och större Porsche förgasare fanns inte på den tiden. Kanske var det inte en Super?
Övrig fotnot: SCODA står för Sport Car Owners and Drivers Association, vilka drev Sports Car delen i NASCAR från 1955 till en bra bit in på 60-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar