lördag 27 september 2014

Norrtäljemarknaden 2014

Med en fullpackad träffkalender är det ibland svårt att välja. Dragracing på Kjula, med 15-talet VW's, eller VW marknad i Norrtälje. Mitt val föll på det sistnämnda. Kul att träffa gamla och nya bekanta, men det blev inte mycket handlat.

Först ut en bild på egna fordonet i fint Ghia sällskap. Bägge är tillverkade 1957. Den bortre i januari och min i november.

Den här 55:a Pre-A Porschen gjorde min dag. Otroligt läckert ekipage. I bakgrunden syns fan-cluben beundra den något nyare Super 90 motorn.

Vi tar en bild till. Denna bil är en sen pre-A vilket innebär att den kom från fabriken med det 3-delade Porsche blocket istället för det VW-baserade 2-delade som man vanligtvis förknippar med pre-A.


Ex VWHK presidenten Pelles Dannhauer & Strauss från 1953 har jag sett ofta på träffar. Så ofta att man ibland måste ta en extra titt för att förstå hur unik och välbyggd den verkligen är. Ett sådant här ekipage får man aldrig ta för givet.



Denna Karmann cabriolet, tillverkad sent 1950, gjorde entré med en alldeles ny ägare. Tidigare innehavare anlände till träffen i en praktisk lyxbuss istället. 


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är jag som äger Ghian som står bakom din på bilden från Norrtälje.
    Hur vet du att den är från Januari? Har du något eget register som inte går att hitta på nätet?
    Bra blogg du har! (fast det har jag redan sagt tidigare...!)

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, trevlig bil du har! Jag kollade lowlight registret på nätet och jämförde ditt chassienummer och drog slutsatsen att januari borde stämma. Synd att vi inte sprang på varandra, hade varit kul att träffas live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också hört januari, och har nyligen lärt mej att det finns early och late lowlight! Min faller in under early.....
      Ja det hade verkligen varit kul att träffas, du verkar ju sitta på en massa nördig lowlight kunskap som jag gärna skulle ta del av!
      Jag och frugan åkte 183 mil på semestern i somras med ghian, bland annat till Kramfors där den levt hela sitt liv före mej, den blev igenkänd när vi stannade till utanför motormuseet i Lunde, sånt tycker jag är kul!

      Radera