Som ni kanske förstått finns, trots tidigare försäkran om motsatsen, en långsiktig tanke på en tidstypisk trimmotor till Ghian. Därför kommer bloggen bjuda på en genomgång av vad som erbjöds i effekthöjningsväg när det begav sig. Jag är ingen expert i ämnet och skriver i den takt jag lär mig. Kommentarer och tips är välkomna.
I denna första del behandlas det kanske mest uppenbara trimknepet: dubbla förgasare. De flesta satserna byggde på dubbla 28 PCI och bilens originalförgasare återanvändes således. I annonserna kallades det för "Porsche logik".
Men, med samma förgasarstorlek som originalet blev vinsten endast ett kortare, och bättre flödande, insugsrör. Empi angav effekthöjningen till 2 hkr, vilket verkar vara ett rimligt antagande. Ingen avgörande effekthöjning alltså. Men, man måste även beakta de estetiska effekterna. Helt plötsligt ser motorn ut som en tidig Porsche, ett faktum som inte bör förringas.
Min kompis Svante brukar säga att: "verkliga prestanda är ointressanta för en Hot Rod. Det spelar ingen roll hur snabbt den accelererar, eller hur fort den svänger i kurvorna, det enda som verkligen betyder något är stuket och ljudet." Med den logiken ger ett förgasarkit som detta, tillsammans med ett sportavgassystem allt man kan behöva. Stuk och Ljud.
Bilden ovan visar system från tre leverantörer som alla saluförde sina kit för 30 hästars motorer under första halvan av 60-talet.
Källa: Foreign Car Guide, March 1964, Illustrerad Motorsport 3-1962, Empi Dealer Catalog, 1965
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar