Grunden var en VW 1600TL motor, men med 88 mm cylindrar, dubbla Solex 34 PDSIT förgasare, 7,5:1 i komp och 041 toppar med 39 mm insugsventiler. Tillsammans blev det en 1678 cc motor på 65 DIN hästar vid 4600 rpm. En klar förbättring, men fortfarande en bit kvar till sportbilsprestanda.
Exemplaret ovan står på Holmgrens VW museum i Pålsboda som jag nyligen bevistade. Jag rekommenderar verrkligen ett besök!
Fotnot: minnesgoda bloggläsare kanske kommer ihåg inlägget angående de amerikanska lagarna om strålkastarhöjd. Det var samma lag som förhindrade SP2 exporten till USA. Planerna att lansera den i Europa hann komma längre och broschyrer trycktes. Men, innan den var ett faktum hann VW komma på att Scirocco passade bättre i sportcoupesegmentet och planerna skrinlades.
Källa: www.vwsp2.ch, www.vwmuseum.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar