I december presenterar VW 30 hästarsmotorn och Okrasa kunde då plocka över delarna de utvecklat till den 1131 cc stora föregångaren. Sedan 1951-52 fanns de viktiga pusselbitarna i form av egengjutna toppar med insug för Solex 32 PBJ förgasare. Dock verkar utvecklingen skett fortlöpande med ändringar vartefter. Bland annat hade de tidiga insugen förvärmning.
I ett försök att nå en bredare massa lanserar Okrasa en enförgasaranläggning med sina egna topplock. Kompet var 7:1 och förgasaren fick en ny bestyckning. Effekten skulle då bli 38 marknadsföringshästar vid 4000 rpm.
1956
Dubbelförgasaranläggningen börjar bli mer stabil och lanseras nu hårt som ett "kit". Troligtvis en naturlig utveckling i och med exporten till USA. Med kunderna på andra sidan Atlanten var det bäst att ha en stabil och väldefinierad produkt.
1957
Två vevaxlar introduceras. En ersättning för originalet i kromstål, med 64 mm slag, och en stroker med 69,5 mm slag som ger 1295 cc. Satserna med dessa vevar får namnen TSV-1200 respektive TSV-1300. Utan vev blev namnet bara TS.
För den långslagiga veven planerades också för aluminiumcylindrar á la Porsche med 77, 78 och 80 mm diameter, men troligtvis kom de aldrig produktion.
Solex 32 PBJ förgasarna byts ut mot de modernare 32 PBIC.
Mot extrakostnad kan man få kompressionen ökad från 7,2:1* till 7,8:1.
I samband introduktionen av 34 hp motorn döps kiten om med tillägget /30. TSV1300/30 kitet fick motvikter på vevaxeln.
1960 - 1963
Någon gång under dessa år byttes Solex 32 PBIC förgasaren mot den snarlika 32 PICB.
1965
1960 - 1963
Någon gång under dessa år byttes Solex 32 PBIC förgasaren mot den snarlika 32 PICB.
1965
Sista året med Okrasa kiten för 30 hästarsmotorn.
*Fotnot: Återförsäljaren i USA, Empi, angav alltid 7,5:1 i komp för Okrasa satsen i 1200 cc utförande och 8:1 för 1300cc varianten. Okrasa själva angav bara 7,2:1 med en uppgraderingsmöjlighet till 7,8:1.
Källor: www.oldspeed.ch, Empi dealer catalog 1965, AMS 5-52, 10-55, 22-56, 10-57, 14-58, Okrasa prislistor, 1957, 1958, 1959, 1960, 1963. Inlägget redigerat augusti 2013 med inkluderande av info från AMS 5-52 och 10-55.
Inlägget redigerat senast december 2013 med tillägg av förändringar av vevaxel och introduktion av PICB förgasaren.
Källor: www.oldspeed.ch, Empi dealer catalog 1965, AMS 5-52, 10-55, 22-56, 10-57, 14-58, Okrasa prislistor, 1957, 1958, 1959, 1960, 1963. Inlägget redigerat augusti 2013 med inkluderande av info från AMS 5-52 och 10-55.
Inlägget redigerat senast december 2013 med tillägg av förändringar av vevaxel och introduktion av PICB förgasaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar