Enligt tidningen Road&Track 1957 fanns det då fyra huvudsakliga sätt att öka effekten i en VW:
1. Konventionell trimning med högkompkolvar, omslipad kam etc.
2. Okrasa kitet med nya toppar och förgasare
3. Kompressormatning
4. Porsche motor
Artikeln avfärdar första alternativet om man inte har kunskap att göra jobbet själv. Kompressormatningen får bättre recensioner, men det konstateras att man måste handskas försiktigt med den ökade effekten om man vill att motorn skulle hålla. Porsche alternativet avfärdas på grund av den höga kostnaden.
I artikeln testas en Okrasautrustad Karmann-Ghia och den enda nackdelen tidningen finner är att det är allt för lätt att övervarva motorn. De konstaterar också att det är topparna som är kitets huvudnummer eftersom det kurerar VW motorns huvudsakliga svaghet. Med de nya gjutningarna fick man många viktiga egenskaper på en gång: insugskanaler av dubbelportstyp, större insugsventiler, 7,5:1 i komp med standardkolvar och fler kylflänsar.
Förutom topparna medföljde förgasare, insug och nödvändiga kringdetaljer. De tidiga kiten var utrustade med Solex 32 PBJ förgasare. Dessa användes också på Porsche från 1950 till 1957 på motorer av storleken 1100 cc - 1500 cc och i effekterna 40 hkr - 44 hkr. Senare bytte Okrasa till 32 PICB förgasare som fanns i Porsche 1954 - 1957 (1300 cc - 1600 cc och 60 hkr). Denna förgasarmodell fanns också i många andra bilmodeller, som Mercedes och Citroën.
Allt som allt sades det hela ge en effektökning på c:a 10 hästar och en kapning av 0 - 60 mph tiden med nästan 10 sekunder till 18,4. Det som gör alternativet med Okrasa kit extra intressant är att detta sedan några år nytillverkas. Mer om det senare.
Källor: Foreign Car Guide nov 57, Road & Track, april 57, The 356 Porsche - a restorer's guide to authenticity, Dr. B Johnsson, 1997, www.misab.se, Empi dealer catalog 1965, www.ctaservice.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar