Hur vet man med säkerhet hur en bil såg ut när den lämnade fabriken? Även om jag själv inte är någon fanatiker vad gäller min egen bil, tycker jag det är trevligt att veta hur den borde ha sett ut. Ibland spretar informationen. Säljbroschyrer är osäkra då bilderna ibland representerar förseriebilar (som bilden ovan). Instruktionsböckerna kan man heller inte lita på, bilderna byttes bara ut när det verkligen var nödvändigt.
Reservdelslistorna berättar hur det var i teorin och kan tyckas vara en säker källa. Men, vad som verkligen monterades är svårt att veta. Visst, fabrikschefen har fått ändringsmeddelandet från konstruktionsavdelningen att nya delar skall monteras från chassienummer 123 456 789, men hur göra när nya leverantören inte kan rampa upp i tid?
Skall han följa reglerna och ställa produktionen, vilket ofelbart leder till missade leveransmål? Eller skall han använda upp den där pallen med gamla delar, som ändå är ett administrativt elände att föra över till reservdelssidan?
Han måste nu väga sin leveransprecisionskopplade julbonus mot några arga, men snabbt glömda, telefonsamtal från eftermarkandsavdelningen. Valet är enkelt. På med de gamla delarna och ut med bilarna till de ivriga återförsäljarna.
Varför skulle fabrikschefen bekymra sig om att vereranbilsfanatiker i Kalifornien 55 år senare skulle gräla om saken på ett internetforum? Kunderna har fått sina bilar och julbonusen är säkrad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar