måndag 11 februari 2013

Under construction

50-talet var en tid då många nya material och tillverkningstekniker såg dagens ljus. Uppfinningsrikedomen var stor och långt ifrån alla försök blev lyckade. Turligt nog var Volkswagen konservativa och experimenterade inte alltför mycket med sina produkter.

Men, i mars 1956 valde man ett gummiliknande material till inredningen i sin nischprodukt Karmann Ghia. Det var sidoväggarna nere vid torpedväggen som berikades med formgjutna mattor i färger som matchade övriga inredningen. Genom åren fanns mattorna i grått, beige, blått och grönt.

Baksidan av myntet var att de visade sig ha närmast självförstörande egenskaper. I dag, runt 55 år senare, har de allra flesta förvandlats till smulor. Därför ser man nästan aldrig en tidig Ghia med perfekt originalinredning. Jag är osäker på om det var omsorg om framtida entusiaster som gjorde att VW återgick till textilmattor i augusti 1959, men gissningsvis hade man redan då insett materialets begränsningar.

Ni som följer theSamba.com vet vad som är på gång. Årets första snackis i veteran-Ghia-världen är nämligen att John Lemke i Seattle, alla Ghia-ägares gummimattsleverantör, har fått låna fina originalmattor från vilka han skall göra formar. Jag tycker det är fantastiskt med alla dessa småleverantörer som specialiserar sig på ett fåtal delar till en ganska ovanlig veteranbil. Jag önskar John ett stort lycka till!

Ni finner länken till diskussionen här:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=155849

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar