fredag 8 februari 2013

Finna fakta del 2 - färger

Ännu en fantastisk resurs på internet är denna sida med färgkombinationer: http://www.kglowlightregistry.com/index.php?action=page_display&PageID=6

Förutom kombinationer av exteriörfärg och alla olika inredningsmaterial finner man också färgkoderna för fälgar. Den sistnämnda informationen var anledningen till att jag sökte mig till sidan. När jag väl identifierat att det var L277 Silver Beige jag behövde för mina fälgar visade sig att det inte var så lätt att hitta någon som kunde blanda den.

Efter lite kvalificerade gissningar hamnade jag på en färg som motsvarar Bedford Stone Beige, en beige nyans, lite åt det kalla hållet. Många liknande kulörer var lite för varma och skar sig mot den lite speciella röda färgen på bilen. Resultatet av dessa ansträngningar kan ni se på mitt reservhjul i det tidigare inlägget kallat lastrummet.

Viktigt att notera är att från 16 september 1957 lades skarven mellan fälgens svarta ytterdel, och den beigea innerdelen, en bit in på fälgbanana. Tidigare bilar hade skarven där fälgcentrum möter fälgbana. Allt enligt ett inlägg på the Samba med okänd källa.

Nu återstår en viktig fråga: Vilken färg skall handbromsspaken ha? Därom ger sidan inget svar.

1 kommentar: