>
Under hela 50-talet rådde signalljusförvirring i den Europeiska bilindustrin. Tillverkarna i USA hade bestämt sig för att blinkers var röda och vita, samt att bromsljus var röda och två till antalet. De Europeiska däremot vimsade med pilar, orangegula blinkers vid B-stolpen, takgökar och gula bromsljus, ibland centralt placerade dessutom. Först en bit in på 60-talet började majoriteten svänga in mot orangegula blinkers fram och bak, samt två röda bromsljus.
Det är i skenet av det som man får se Karmann Ghians byte av blinkersfärg från orangegult till rött/vitt. Jag gissar att man ville komma ifrån de ganska märkliga orangegula bromsljusen utan alltför stor omkonstruktion och då var en övergång till ”USA-standard” det enklaste
I och med ansiktslyftningen i augusti 1959 kom nya bakljus med den lösning som sedan dess är standard. I och med detta var Karmann Ghian dessutom först ut i Volkswagen sortimentet med en modern signalljusuppsättning. En snygg upphämtning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar