måndag 4 mars 2013

Hjulpynt


Ett av vinterns pyssel har varit att återbörda fälgarna till sitt ursprungliga utseende. Jag hade redan övat mig på reservhjulet och hittat en nyans som var en rimlig tolkning av L277 Silverbeige. Från thesamba.com hade jag också lärt mig att en 58:a skall ha färgskarven bakom snobbringen.

Snobbringar av märket Lemmertz var standardutrustning på alla lyxigare Volkswagen på 50-talet. Ghian, typ 1 cabben och lyxbussen var alla utrustade med sådana.

Med tysk noggrannhet hade ringarna märkningar med tillverkningsår och månad. Givetvis skall man ha ”matching numbers” även på snobbringarna om man verkligen vill ha en perfekt originalare. Men, jag valde den enkla vägen och köpte nytillverkade från Wolfsbürg West. Funkar fint för oss som lägger ribban lagom högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar