lördag 2 mars 2013

Veteranintresse


Intresset för veteranbilar tycks vara starkare än någonsin i Sverige. Tittar man på de relativa upplagesiffrorna för svenska motortidningar är det väldigt tydligt.

Nybilstidningar som Teknikens Värld, Vi Bilägare och Auto Motor & Sport tappar stadigt. Den sistnämnda tidningen har krympt så mycket att jag skulle tveka att betala en prenumeration i förskott. Min gissning är att det inte är så intressant med nybilstester längre. För 30 år sedan var kvalitetsskillnaden mellan modellerna större och det gällde att läsa på ordentligt. I dag vågar jag påstå att de flesta bilar är rimligt bra, vilket minskar intresset att läsa tidningar om saken.

Tidningar som huvudsakligen handlar om ombyggda bilar har det heller inte lätt. Power, Wheels och Bilsport tappar i snitt ännu mer än nybilstidningarna. I och med Automobils nedläggning har dessutom segmentet sportbilstidningar i princip försvunnit ur tidningsstatistiken.

Den enda motortidningsgrupp som inte entydigt tappar är just de mer renodlade veterantidningarna. Inga direkta ökningar, men de hovrar åtminstone kring nollan. Bäst går det för min favorittidning Klassiker, som ökade med 1,6% under 2012. Att de dessutom hade de den goda smaken att slå upp min folkabussbild från Egypten stort i senaste numret gör dem dubbelt till vinnare i mina ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar