En blogg om teknik- och företagshistoria med fokus på 50-tals Karmann Ghior och tidstypisk motortrimning.
fredag 8 mars 2013
Karmann i dag
Karmann fabriken i Osnabrück har under lång tid monterat intressanta bilar för VW/Porsche entusiasten. Förutom Volkswagen Karmann Ghia 1955 till 1974 tillverkade man även öppna VW’s från 1949 till 2001. Detsamma gäller Ghians efterföljare, Scirocco (I, II) och Corrado. Även Porsche lät montera bilar där från 1961 till 1976.
Det är väl allom bekant att Karmann var en av de företag som drabbades av den stora bilkrisen i kölvattnet av Lehman Brothers kraschen. 2009 kastade den klassiska biltillverkaren in handduken. Men, hur ser det ut i dag?
Eftersom mina böcker är för gamla för att ge svar vände jag mig till internet. Första försöket, att skriva in Karmann.com i webläsaren, resulterade i en vidarelänkning till Volkswagen. Mycket riktigt är VW numera ägare till huvudfabriken i Osnabrück. Websidan http://www.volkswagen-os.de ger däremot mer information. Här får man lära sig att dagens produktion består av VW Golf Cab och Porsche Boxster/Cayman, samt att 1800 personer arbetar där.
Nu är fabriken tillbaks där den var tidigt 60-tal, med Porsche och öppna VW’s sida vid sida. Karmann Ghians efterträdare, Scirocco och Eos, finner man inte där dock. De tillverkas i Auto Europa fabriken i Portugal. Denna rest från Ford och VW’s 90-tals samarbete producerade tidigare gigantiska skokartonger vid namn Sharan, Galaxy och Alambra. Fabriken håller säkert bra kvalitet, men som Karmannentusiast är det Boxster, Cayman och Golf Cab man får rikta in sig på!
Etiketter:
Företagshistoria,
Karmann,
Karmann Ghia,
Porsche,
Volkswagen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar