söndag 17 mars 2013

Historieförfalskning (?)


Man får alltid vara vaksam på vem som skriver historien. I det industriella samhället har de multinationella företagen fått en makt i en nivå som tidigare bara var förbehållet kungadömen. Så, man kanske inte skall vara så förvånad över att de, liksom Gustav Vasa, väljer att skriva sin egen historia.

För många år sedan köpte jag ett vykort från Berlins bilutställning 1939 på en samlarmarknad i Västerås. När jag studerade det närmare noterade jag att navkapslarna inte såg ut som på bilderna i böckerna, eller på nätet. De publika bilder jag känner till visar förkrigsfolkvagnarna med helt släta kapslar, men denna bild visade tydligt en kapsel med en VW logga inuti ett solkors.

Har det stora bilföretaget retuscherat hela sitt bildarkiv, eller är det helt enkelt så att dessa kapslar endast fanns på utställningsbilen i Berlin? Om det förstnämnda stämmer är jag imponerad över hur väl de har lyckats. En bedrift i ren Sovjet klass. Vad blir nästa sak att radera? Kommer de att lyckas sopa undan alla spåren efter VW 411 också tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar