söndag 27 januari 2013

Estetisk censur eller trafiksäkerhetsinsats?

Lowlight Ghian har som bekant fått sitt namn efter att framlyktorna sitter lite lägre än på den ansiktslyfta modell som kom i augusti 1959. Detta kanske inte verkar speciellt märkligt. Det var logiskt att finjustera linjerna för att få bort lite av det femtiotalsmässiga underhudsfettet och få en lite slankare framtoning. Resultatet blev så lyckat att Karmann Ghian förblev exteriört oförändrad i hela tio årsmodeller.

Men, även Porschen lyfte sina lysen vid precis samma tidpunkt. Det känns inte som en slump och har fått mig att misstänka att det ligger ett lagkrav bakom. En google-sökning och en snabb mätning i garaget bekräftade detta. Minimum höjd för centrum av hel/halvljus är 24” i de flesta delstater i USA. Min 1958 Ghia mätte jag in på något under 23”.

Jag drar därför slutsatsen att jag har löst gåtan. Två av bilhistoriens vackraste bilmodeller, 356A Porschen samt lowlight Ghian, förbjöds helt enkelt av The National Highway Transportation Safety Administration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar