onsdag 23 januari 2013

Ohms lag

Det faktum att bilen kunde stanna när som helst, för att sedan fungera igen efter en stunds huvudkliande och ryckande i kablar, var ganska irriterande för att uttrycka sig milt. Visst,tidigare ägaren hade nämnt att han hade ett problem som troligtvis hade att göra med pluspolsavskiljaren. Men, jag var inte mottaglig för negativ information den dagen bilen köptes.

Efter att ha fingranskat och grejat med nämnda avskiljare kände jag ett lätt glapp i anslutningen mot den feta pluskabeln. Inte mycket, knappt märkbart, men ett glapp. I ficklampsljuset såg jag att anslutningen inte såg helt övertygande ut. Kabelskon tycktes klämd med polygrip. Inte rätt ställe att slarva på.

Lösningen var enkel. Jag har turen att arbeta på ett ställe som bygger fordonsel och kunde där låna ett korrekt krimpverktyg för att få dit en ny, korrekt klämd, kabelsko på original 25 kvadratskabeln. Problemet löst. Plusavskiljaren var inte boven, men den var både ful och dåligt tillverkad och fick följa med den gamla kabelskon till soptunnan.

Elsystemet i övrigt visade sig vara mestadels original, men med en del moderna kabelskor ditklämda. Alla gissningsvis klämda med en tång som den på bilden. Visst, det funkade säkert perfekt de första somrarna, men 15 år senare med vibrationer, oxid och temperaturväxlingar hade de förvandlats till en hyfsad resistans. När bara man har 6 Volt att börja med är spänningsfall ett fult ord.

Så har du en enkel tång, som den på bilden, och en hobbybil du är rädd om, så är mitt råd att slänga tången och istället köpa, eller låna, en proffsvariant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar