fredag 25 januari 2013

Släktforskning del 1

Som historiskt intresserad ville jag givetvis forska lite i just mitt exemplars historia. Den första källan att vända sig till är Volkswagens eget arkiv, från vilket man kan beställa ett dokument som innehåller alla uppgifter de har. Nästa steg är att, om man är med i VWHK, fråga snällt om ansvarig klubbperson kan ta en titt på mikrofilmen för att se vad importören har sparat för information.

Mitt exemplar tillverkades i Osnabrück 18 november 1957 och lämnade fabriken med destination Sverige tre dagar senare. Förutom den normala utrustningen för svensksålda bilar hade den också vita däckssidor som extrautrustning. Detta verkar ha varit mycket vanligt på just brilliantröda bilar.

Den andra december samma år fick bilen sitt typintyg från AB Scania Vabis undertecknat Gösta Nilsson. Första registreringsbeviset utfärdades 13 juni 1958. Sedan dröjde det ända till 17 juni 1959 innan den såldes till kund, med 50 km på mätarställningen, från G Persson bil i Uppsala (Nu Möllers bil).

Med andra ord tillbringade bilen minst ett år som utställningsbil hos en bilförsäljare. Ghians form var vid denna tid toppmodern och den var förmodligen ett bra dragplåster som kanske hjälpte dem att sälja en och annan extra bubbla.

Bilden ni ser ovan är troligtvis från 1956, så det är inte min bil i bakgrunden. Men, om någon har en ledtråd var man kan hitta bilder från G Perssons utställningshall från den tiden så tar jag gärna emot tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar