onsdag 30 januari 2013

Släktforskning del 3

Jakten på orignalägaren/ägarinnan var nu inledd. Bilens första år, liksom de fyra senaste, tillbringades runt Mälardalen. Tiden däremellan studsade den omkring bland olika ägare i trakten runt Växjö, Moheda och Alvesta. Det var i den förstnämnda staden jag till slut hittade H Petterson.

H Pettersson förklarade sig vara mycket gammal och höll för närvarande på att sortera upp sitt liv. Hon hade inte tänkt på den vackra röda bilen på 30 år innan hon häromveckan sorterat, och slängt, sin fotosamling. Dock hade hon plockat ut några få bilder varav två på bilen. Jag fick den ena och fick scanna den andra. Succé!

Jodå, det var hon som blivit förtjust i de vackra linjerna hos G. Perssons bil i juni 1959 och det var hon som bytt in den hos Motorkompaniet i Växjö februari 1972, eftersom tjänsten tarvade något mer modernt och tillförlitligt.

Hon lät direkt utrusta den med primitiva fyrpunktsbälten, något som hennes passagerare tyckte var både märkligt och krångligt. Några större fel på bilen var det aldrig. Det enda nämnvärda var en malör i samband med en service som resulterade i rasad motor. Bilen var bara några år när det hände, så mitt hopp om att hitta originalmotorn är nog ute vid det här laget.

Bilden ovan är den jag fick och lär, enligt Lars H, vara tagen i Nyköping. Tiden gissar jag är en bit in på 60-talet, att döma av Amazonen i bakgrunden. Ghian har nu fått radio installerad, något som den inte hade från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar