måndag 28 januari 2013

Släktforskning del 2

Min historiska efterforskning bedrevs från två håll. Spåret som ledde mig från Osnabrück 1957 till Uppsala 1959 har jag redan beskrivit. Men, hur såg dess väg ut från denna tidpunkt till dess jag hämtade den i Västerås 2011?

Via transportstyrelsen kan man enkelt få reda på de senaste ägarna, vill man gå djupare får man beställa registerutdrag från SVAR via riksarkivet. Kommer man till länsbokstavstiden så är det olika beroende på län hur lätt det är.

Att trassla ut det mesta från sent 60-tal till nutid var ganska enkelt genom de olika registerkopiorna. Jag skulle precis ta ett djupt andetag och dyka in i arkiven för Uppland när jag insåg att H Pettersson som hämtade ut bilen i Uppsala 1959 kanske var samma person som den H Pettersson som ägde bilen tio år senare. Case closed. Eller?

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar